Hen Ichaer

Sezon Kota – Poradnik do trybu sezonowego

Zapraszam serdecznie na kolejną odsłonę poradnika do trybu sezonowego w GWINCIE. W tym miesiącu bierzemy pod lupę sezon Kota!

If you want to read this article in English, click here!

Czym jest tryb sezonowy?

Jest to unikatowy, zmieniający się co miesiąc, tryb z niepowtarzalnym zestawem zasad, w których mierzysz się z innymi graczami. By do niego dołączyć wymagany jest minimum 10 poziom.

Granie w ten tryb umożliwia wykonywanie questów w Sezonowym Drzewku Nagród. Ponadto, jest to najlepsze miejsce do wykonywania kontraktów, zwłaszcza tych specyficznych (jak posiadanie 9 jednostek po 10 siły), za co otrzymujesz Punkty Nagród (PN). Wydając PN spotkasz się ze specjalnymi punktami węzłowymi oznaczonymi kielichem. Zatrzymają cię one aż do momentu wypełnienia zawartych w nich zadań, przy czym większość z nich można wykonać w trakcie rozgrywki w każdym trybie w Gwincie.

Co jeśli nie mam czasu bądź Punktów Nagród na aktualne Drzewko Nagród?

Bez obaw! CDPR zapewnia rozwiązanie. Każdego miesiąca można znaleźć Sezonową Paczkę w sklepie, która zawiera wszystkie dostępne w danym miesiącu bibeloty oraz jeden dodatkowy kosmetyk – może to być ramka, albo awatar. Paczka Sezonowa z Sezonu Kota będzie dostępna w Lutym 2020 roku.

Sezon Kota

Nagrody za Sezon Kota

W tym miesiącu można zdobyć Rewers Kota, trzy unikatowe avatary, cztery kocie ramki i dwie wersje premium karty Emisariusz. By wykonać Drzewko Nagród Sezonu Kota potrzeba 85 PN, przy czym najszybsza droga do ramki Nilfgaardzkiego Lwa wymaga 49 PN. By wykonać Drzewko Lidera (Ciri ze Skellige) potrzebujesz 84 PN, przy czym najszybsza droga do Rewersu Kota wymaga 46 PN.

Chciałbym zwrócić uwagę, że ramka z tego sezonu, została poprawiona w stosunku do tej, którą widzieliśmy w Open Becie.

Zasady

“Po dwóch turach gracze wymieniają się kartami w swoich rękach”

Muszę przyznać, że pracownicy CDPR (prawdopodobnie Rysik&Company) rozgryźli ten tryb sezonowy jak żaden wcześniej. Na pierwszy rzut oka zasady są dość oczywiste i nikt nie wyobraża sobie, że taka prosta rzecz wywróci do góry nogami wszystko, co wiemy o meczach w Gwincie.

Zanim przejdziemy do kart i talii, myślę, że te zasady wymagają małego wyjaśnienia. “Po 2 turach” oznacza, że po tym, jak ty i twój przeciwnik wykonacie ruch – w zasadzie gdy każdy z was zagra kartę i kliknie” koniec tury” następuje zmiana – dostajesz karty, które twój przeciwnik ma w “ręce“, a ty twojego przeciwnika. Ale pamiętaj, że reszta twoich kart, które pozostały w talii, nie ulega zamianie.

Więc co wybierać? Wysoce synergiczne karty, które opierają się na twoich zasobach, aby zyskać największą wartość. Unikaj kart typu Pointslam, Midrange i takich, które mogą być użyte przez przeciwnika. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, z powodu małej liczby takich kart lub gdy stajesz twarzą w twarz ze swoją frakcją. Wtedy po prostu wykorzystaj siłę swojego wroga przeciwko niemu!

Jako podsumowanie tego trybu dodam tylko, że jest to prawdopodobnie najtrudniejszy tryb pod względem budowania talii i rozgrywki. Wymaga to unikalnego podejścia do tematu, bezprecedensowej gry umysłowej w Gwinta, a każda gra rozgrywana jest w inny sposób, wymagający planowania w sposób niespotykany wcześniej.

Neutralne

Karty Neutralne

Ze względu na charakter kart neutralnych, nie zachęcałbym do ich używania. Tak, mamy mocne karty, które możemy wykorzystać w naszym talii, ale nie chcielibyśmy, aby były używane przeciwko nam. I nie możemy tego uniknąć w tym trybie. Z tego powodu proponuję używanie kart, które są synergiczne z naszą talią i dają mniej z siebie.

Przygody Sklepa – Wielki zwycięzca tego trybu. Będąc jednocześnie dość solidną kartą i często bezużyteczną dla przeciwnika jest często pierwszym wyborem wokół którego buduje się talię

Płotka – Jak zawsze Płotka znajdzie miejsce w niektórych taliach, dostarczając odchudzania i tempa.

Gascon: Kondotier – Karta ta sprawdza się głównie w talii Nilfgaardu, ale ze względu na możliwość wytworzenia win condition, nie będzie zła również w innych.

Portal – W kwestii tej karty nic się nie zmieniło. Świetne narzędzie do wystawiania silników i thinningu.

Triss: Telekineza – Dobra karta wspomagająca twoją talię, raczej stosowana jako jedna z pierwszych by nie pozwolić przeciwnikowi jej zagrać.


Potwory

Talia potworów

Karty Potworów

Miałem spore problemy ze stworzeniem odpowiedniej talii Potworów na ten tryb, gdy w końcu mnie oświeciło, że na ladderze spotkałem bardzo ciekawą wariację Zemsty. Ktokolwiek stworzył tę talię – dziękuję! Wprowadziłem kilka poprawek by talia pasowała lepiej do sezonówki, jednak rdzeń pozostał ten sam.

W trakcie mulliganu należy pamiętać o tym, że trzymanie takich kart jak Goliat czy Yghern nie zawsze jest dobre, ponieważ mogą zostać wykorzystane przeciwko tobie przez przeciwnika. Dlatego trzymaj nie więcej niż jedną kartę typu Pointslam, którą postarasz się użyć zaraz po rozpoczęciu meczu. Oprócz tego staraj się mulliganować Krainę Tysiąca Baśni oraz Przygody Sklepa, będzie większa szansa, że dobierzesz je w rundzie 2. Istotnym jest też, by posiadać co najmniej dwie karty z Zemstą, by zdolność Cień Kostuchy nie była bezużyteczna.

Zależnie od tego czy zaczynasz, czy grasz reaktywnie do działań przeciwnika, można wybrać mnóstwo różnych sposobów na pierwszy ruch. Wykorzystanie Miruny czy Mantikory Cesarskiej, by zniszczyć początkowe silniki przeciwnika, wydaje się dobrym pomysłem, ale można również wystawić Oszluzga czy Barbegaziego jako zagranie proaktywne i poczekanie na kolejny ruch przeciwnika. Czasami jednak jedyne co chcesz zrobić to rzucić Goliata czy Yghern by nie pozwolić użyć tych kart przeciwnikowi. Nie ma jednej, uniwersalnej zasady do grania tą talią. Wszystko zależy od talii przeciw której stajesz i od pierwszych ruchów gracza po drugiej stronie.

Możliwe wymiany w talii:


Talia ta nie zawiera nic szczególnego do wymiany. Można pomyśleć o wyrzuceniu droższych kart jak Yghern czy Goliat by wrzucić Portal, bądź powymieniać niektóre brązowe karty na inne, o podobnym działaniu mające synergie z Zemstą jak np. Syrena.


Nilfgaard

Talia Nilfgaardu

Karty Nilfgaardu

Nilfgaard wraz z dodatkiem dostał naprawdę wiele ciekawych zabawek pod Asymilację. Jest niezaprzeczalnie najczęściej spotykaną frakcją i może nawet najprzyjemniejszą do ogrywania w tym trybie.

Poradnik

Faza mulliganu nie jest szczególnie ciężka, ponieważ szukamy najistotniejszej karty: Portalu, by za jego pomocą wyciągnąć Straż Książęca bądź Kawalerię Ard Feainn. Oprócz tego karty takie jak Glynnis aep Loernach, czy Artorius Vigo również dobrze jest mieć w swojej ręce. W przeciwieństwie do innych talii zaprezentowanych w tym artykule, tutaj nie staraj się odłożyć co silniejszych kart z powrotem do stosu kart, ponieważ mamy ich za dużo i jest to nieopłacalne. Oprócz wspomnianych wcześniej kart staramy się mieć również karty aktywujące Asymilację, takie jak Runa Darzbóg, Triss: Telekineza czy Poselstwo.

Zasady tego trybu powodują, że rozgrywka prowadzi nas sama za rączkę. W turach z “naszą” ręką zagrywamy karty pozwalając na wyłożenie większej ilości kart z Asymilacją, a gdy mamy przeciwne tury używamy kart, które dają najlepsze wartości, jednocześnie aktywując nasze karty z Asymilacją. Warto pamiętać, by nie stracić Rozjuszonego Szarleja na rzecz przeciwnika, bo może wejść za naprawdę ciekawe punkty.

Możliwe wymiany w talii:

Zdolność Przechera pozwala nam dodatkowo aktywować umiejętności naszych kart, jednak ze względu na dużą ilość kart Taktyki, warto zastanowić się nad lekką modyfikacją talii i zmianą na Zniewolenie. Zamiast Kręgu Przywołań czy Runy Darzbóg można pomyśleć o Eksperymentalnej Terapii, a zamiast Assire var Anahid o Teście Lojalności

Bonus: Nilfgaard to najlepsza frakcja do wykonania questu na zagranie 15 wiedźminów. Możesz wymienić Assire var Anahid, Naradę Wojenną i Płotkę na Letho z Gulety, Serrita i Egana.


Królestwa Północy

Talia Królestw Północy

Karty Królestw Północy

Królestwa Północy nie prezentują się najlepiej w tym miesiącu, jednak nie są niegrywalne. Warto dać im szansę i nieść pokój wszystkim ludom ogniem i mieczem. Ze względu na brak tak specyficznych mechanik dla Królestw jak Zemsta dla Potworów czy Harmonia dla Scoia’tael, granie tą talią wymaga wielkiego skupienia i ostrożnego postępowania.

Poradnik

Najlepsze co można zrobić w tym miesiącu, to nie dawać przeciwnikowi przewagi w postaci swoich własnych kart, dlatego Sklep jest tu idealnym rozwiązaniem, szczególnie w połączeniu z Manewrem Okrążającym.

Królestwa Północy są z reguły na przegranej pozycji w kwestii ochrony swoich istotnych kart, a ponad to nie mają żadnych synergii, których nie mogą inne frakcje wykorzystać. Dlatego skupiamy się na posiadaniu jak najlepszej ręki, by zmniejszyć szanse przeciwnika do przeszkodzenia nam. Jedyne na co warto zwrócić uwagę to ewentualne zmulliganowanie Krainy Tysiąca Baśni i Sklepa, by zwiększyć szansę na dobranie ich w Rundzie 2. Dodatkowo szukamy Jana Natalisa oraz mulliganujemy nieistotne karty Działań Wojennych, takie jak Szaleńcza Szarża, czy Kołowrót.

Plan gry zakłada wystawianie swoich silników, często najlepszych, na samym początku – Portal, Shani, Priscilla. Przeciwnik z pewnością będzie się starał ci przeszkodzić, zabierając co istotniejsze karty, dlatego każdy ruch musi być przemyślany. Dzięki zdolności Manewr Okrążający mamy przewagę w rundzie drugiej, bo możemy dobrać Sklepa, dlatego lepiej go mulliganować w rundzie 1.

 Możliwe wymiany w talii:

By talia stała się bardziej stabilna, można pomyśleć o zamienieniu dwóch kart za 8 prowizji (np. Jaskier i Talar) na Rozkaz Wymarszu oraz Avallac’h: Wiedzący by móc pewniej wyciągać Portal.


Scoia’tael

Talia Scoia’tael

Karty Scoia'tael

Scoia’tael sprawdzają się świetnie w tym miesiąca, dlatego jeśli masz dosyć Nilfgaardu, polecam wypróbować tę talię.

Poradnik

Zwykle w tym miejscu opisuję jak poprawnie grać talią, jednak ze względu na charakter trybu sezonowego zacznijmy od fazy mulliganu. Zanim przejdziemy na pole bitwy, musimy już od samego początku mieć w głowie plan jak chcemy rozegrać partię. Takie karty jak Zew Lasu czy Novigradzka Sprawiedliwość mogą zostać, o ile nie stajemy naprzeciw innej talii Scoia’tael. Gdybyśmy trafili zarówno na Percivala Schuttenbacha i Milva, jedną z tych kart mulliganujemy, ponieważ właśnie od niej będziemy rozpoczynać rozgrywkę. Podobna sytuacja ma się z Wodami Brokilonu – chcielibyśmy ją wyciągnąć najlepiej za pomocą Fauve. Trzeba pamiętać również, że Zbir Tasaka czy Obrońca Mahakamu to nasze najlepsze targety pod Novigradzką Sprawiedliwość, więc jedna z tych kart musi się znajdować w tallii. Kraina Tysiąca Baśni to dość uniwersalna karta, dlatego najlepiej ją wtasować z powrotem do talii, by za jej pomocą wyciągnąć Shupe’a w rundzie 2. Pozostałe karty, w głównej mierze brązowe, służą nam za aktywatory Harmonii.

Plan na rozgrywkę jest nieskomplikowany, jednak może się zmieniać zależnie od przeciwnika. Naszą grę rozpoczynamy od Percivala Schuttenbaha, bądź Milvy, już zawczasu planując, które karty przydadzą nam się do aktywacji wzmocnień jednej z tych kart. A następnie dostajemy rękę przeciwnika i wszystkie nasze plany legną w gruzach. Wykorzystujemy karty przeciwnika, do niszczenia jego strategii – o ile jakaś jest – jednocześnie starając się ciągle ustawiać swoje silniki. Co do Wód Brokilonu chcemy je wykorzystać w Rundzie 2, jednak gdy mamy je na ręce, jest to karta, której używamy jeszcze przed Percivalem czy Milvą. W rundzie 2 idziemy all in, wykorzystując Tajemne Echo, Shupe’a i pozostałe karty, które nam zostały pamiętając, że część tego co mamy wykorzysta przeciwnik.

Możliwe wymiany:

Rdzeń talii powinien pozostać niezmieniony, dlatego w złotych kartach nie zmieniałbym nic, natomiast jeśli chodzi o brązowe, to mamy tu duże pole do popisu. Można praktycznie każdą kartę zamienić, aby lepiej odzwierciedlała sposób grania, który preferujesz. Jedną z sugestii, która bym miał, jest zamienienie kart użytecznych jak Mahakamski Traper, Elfi Łucznik czy Czarna Pantera na te mniej użyteczne, jak Równonoc Wiosenna, Zarodniki czy Wronie Oko tylko po to, żeby patrzeć jak przeciwnik też ma dylemat jak ich użyć.


Skellige

Talia Skellige

Karty Skellige

Skellige może i na ladderze odstaje w pewnym stopniu od pozostałych frakcji, jednak w trakcie gier sezonowych miałem bardzo dużo frajdy z dowodzenia wyspiarzami. Wiele ich umiejętności jest unikalnych, przez co przeciwnik nie zawsze ma jak je wykorzystać w pełni.

Poradnik

W trakcie fazy mulliganu należy dużą uwagę poświęcić na poszukiwanie istotnie silnych kart, takich jak Smokożółw czy Olaf, zwykle albo jedno albo drugie. Obie te karty dostarczają całkiem nowe możliwości wśród kart pod self-damage, dlatego chcemy mieć na startowej ręce również karty jak Kapłan Svalbloda, Wściekłego Niedźwiedzia, Mardroeme, Obrońcę Heymaey, Szabrowniczkę czy Grasanta Svalbloda. Oprócz tego najlepiej mulliganować Krainę Tysiąca Baśni i Przygody Sklepa, by mieć większą szansę na wykorzystanie ich w najistotniejszej rundzie 2.

Sama rozgrywka jest prostolinijna. Rzucamy na początek Olafa bądź Smokożółwia – w ostateczności Totem Svalbloda – by następnie wykorzystać karty self-damage do zdobycia przewagi punktowej. Dzięki zdolności Nowe Siły ustawiamy na kolejną rundę kartę do ponownego wykorzystania, by docisnąć przeciwnika i dowieść swojej dominacji na polu bitwy. Pozostałe karty, które nie mają tak jasnej synergii self-wound, jak Wegenburg czy Kondotier Trubadur mają za zadanie ustawić pancerz na kartach, które będziemy obijać. Jednak nie jest to zawsze optymalne zagranie, ponieważ przeciwnik będzie mógł wykorzystać je przeciwko nam.

Możliwe wymiany:

Wymiany kart nie są zbyt oczywiste. Można pozbyć się takich kart jak Kondotier Trubadur czy Flaminika Heymaey na Zielarkę Haymaey, Korsarza Dimun, bądź Drakkar Bojowy. Co istotniejsze wydaje mi się, że warto przemyśleć kwestię zamiany zdolności Nowe Siły na Niedźwiedzi Rytuał.


Syndykat

Talia Syndykatu

Karty Syndykatu

Myślałem, że Syndykat nie będzie się sprawdzał w tym miesiącu, ale byłem w wielkim błędzie! Z dodaniem kilku istotnych kart w tym dodatku okazało się, że w tej frakcji są na tyle niespotykane umiejętności kart, że nic nie stoi na przeszkodzie, by za drobną opłatą skończyć drzewka sezonowe w ekspresowym tempie!

Poradnik

Decyzję o odłożeniu do talii poszczególnych kart należy podjąć po gruntownym zastanowieniu się, czy będziemy mieć czym grać po tym, jak przeciwnik część z naszych kart wykorzysta do własnych celów. Zawsze warto mieć chociaż jedną Morską Hienę, Oprawcę Czarownic czy Poborcę Podatkowego, szczególnie w przypadku gry na Asymilację Nilfgaardu, którzy z uporem godnym lepszej sprawy grają Agentkę Księżnej. W takim wypadku możesz wykorzystać to do własnych celów – jak kopiowanie Rysików. Oczywiście zawsze mulliganuj Latającego Redańczyka. Oprócz tego warto zatrzymać na ręce Madame Luizę jako aktywatora Trybutu. Pozostałe karty dowolnie, zależnie od doświadczenia i talii przeciwnika.

Ciężko opisać jak należy krok po kroku grać tą talią, ze względu na jej niestabilny charakter. Dużo zależy od tego co akurat mamy na ręce, dlatego ograniczę się do kilku podstawowych zasad. Poborca Podatkowy i Imka to twoje podstawowe silniki generujące przychód, dlatego warto je wyrzucić na pole bitwy od razu, by nie zostały wykorzystane przeciwko tobie. Filipa Eilhart ma za zadanie odebranie istotnych dla Ciebie kart z powrotem na twoją stronę, a Bincy Blumerholdt służy do wygenerowania dużej ilości punktów razem z Poborcą/Imke, bądź jako potężny finisher ze zdolnością Nagroda Główna na rundę 2/3. Madame Luiza to twoja najpotężniejsza karta, ponieważ pozwala zagrać następną kartę z Trybutem za darmo, np. Savollę. Należy bardzo ostrożnie używać Savolli, ponieważ jeśli przeciwnik nałoży Nagrodę na Przerazę a następnie uda mu się wykorzystać Gradena, to może być gwóźdź do trumny dla ciebie, dlatego staraj się zagrywać ją pod koniec, lub gdy na twojej ręce nie będzie żadnego sposobu na nałożenie Nagrody.

Możliwe wymiany

Jeśli trafiasz na talie posiadające minimum kontroli, wtedy warto rozważyć Azar Javeda za Caleba Menge czy Śliskiego Adriano, jednak sam za nim nie przepadam, zwykle są istotniejsze rzeczy do rzucenia na pole bitwy, a najsilniejszy Obrońca w grze może mocno namieszać, gdy znajdzie się po drugiej stronie pola bitwy. Oprócz tego można pomyśleć o wymianie Niedyskretnych Kokot na Paserki.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *