Hen Ichaer

Przewodnik Podróży – ekonomia

Cześć, Lorakko z tej strony! Po wyjściu patcha podzieliłem się z Wami na Reddicie i Gwint Polska robionymi na gorąco obliczeniami dotyczącymi liczby gier wymaganej do ukończenia Podróży, ale od tamtej pory dowiedzieliśmy się o kilku rzeczach, które ujawniły pewne niedokładności. Zebrałem więc najważniejsze informacje dotyczące nowego sposobu progresji i dzięki uprzejmości zespołu Hen Ichaer mogę się z Wami podzielić szczegółami. W artykule znajdziecie również link do Arkusza Google, który działa jak indywidualny kalkulator progresu, dzięki któremu będziecie mogli samodzielnie zaplanować swoją Podróż!

Mechaniki Podróży

W tej sekcji chciałbym poruszyć sposoby rozwijania swojego poziomu i wytłumaczyć jak z nich korzystać, żeby możliwie najbardziej efektywnie ukończyć Podróż.

Korony – w zasadzie połówki koron, znane graczom od samego początku Gwinta. Otrzymujemy jedną za każdą wygraną rundę, niezależnie od końcowego wyniku meczu. Każdy kolejny poziom Podróży wymaga od nas zgromadzenia 24 koron, możemy to zrobić na różne sposoby (ale o tym zaraz).

„Well-rested bonus” – nie doczekaliśmy się jeszcze polskiej nazwy tej mechaniki, można to przetłumaczyć jako „bonus wypoczęcia”. Jest to odświeżany każdego dnia licznik, który premiuje regularną grę – pierwsze 14 wygranych rund danego dnia liczy się podwójnie (za zwycięstwo dostajemy 4 zamiast 2, za porażkę 1:2 dostajemy 2 zamiast 1)!

Zadania tygodniowe – zestawy 6 zadań dodawanych do gry co tydzień. 3 z nich są przynależne ścieżce Jaskra, 3 kolejne ścieżce Geralta (premium). Żadne z nich nie zniknie aż do końca trwania podróży, więc przez następne 12 tygodni będziemy mogli wypełnić je w dowolnym momencie (trzeba jednak podejmować je w kolejności dodawania). Dają po 20 koron każde i tym samym są jednym z najlepszych sposobów na rozwój swojego poziomu.

UWAGA! Każdy z graczy, niezależnie od wybranej ścieżki (free to play lub premium), może wykonywać zadania z obu ścieżek, jednakże gracze którzy nie zdecydują się na zakup premium nie otrzymają nagród za zadania ze ścieżki Geralta do momentu wykupienia dostępu. Po kupnie wszystkie zaległe nagrody zostaną przyznane, więc jeśli się wahacie, to nic nie stracicie na odłożeniu decyzji (poza wcześniejszym dostępem do zasobów i bibelotów ;)).

Poziomy – kolejne stopnie podróży, podzielone na dwie ścieżki, Jaskra i Geralta. Każdy poziom wymaga 24 koron do przejścia do następnego, jest ich w sumie 100 (ale zaczynamy od 1, więc de facto 99 do wbicia – łącznie 2376 koron). Wraz z odblokowaniem kolejnego poziomu otrzymamy trochę punktów nagród lub awatar na ścieżce Jaskra i punkty nagród lub bibeloty na ścieżce Geralta. Poziomy zastąpiły dotychczasowy system nagród codziennych (6, 12, 24 i kolejne 24 wygrane rundy), który to system zostanie odblokowany z powrotem po ukończeniu Podróży (również przed czasem) – hojności tych systemów przyjrzymy się później.

Szybka Podróż – co około 5 poziomów możemy znaleźć „kamień milowy” Podróży, do którego możemy przeskoczyć wykorzystując pieniądze. Taki koszt to około 20 zł / 5 poziomów, Redzi dają nam też możliwość wykupienia 25 w okazyjnej cenie 82 zł. (wersja PC)

Czas trwania Podróży

Tutaj zamierzam Wam przedstawić dokładne wyliczenia dla kilku modeli rozgrywki (f2p, premium, Szybka Podróż (+25 poziomów)). Wykorzystywałem stworzony przez siebie kalkulator, do którego link znajdziecie tutaj (dobrze jest stworzyć kopie, ponieważ dwie osoby i więcej wpisujące w tym samym momencie, będą sobie przeszkadzać – przyp. Veruis)

Możecie wprowadzić do niego swój aktualny poziom, model rozgrywki i przewidywaną liczbę rund, które planujecie wygrywać każdego dnia tygodnia (zaczynając od czwartku, tak jak została wprowadzona Podróż), żeby otrzymać przewidywany czas ukończenia Podróży w tygodniach. Jeśli nie macie ochoty samemu optymalizować swojego planu, poniżej znajdziecie kilka przykładowych modeli, któryś powinien pasować (poniższe wyliczenia zakładają ukończenie Podróży na przestrzeni pełnych 3 miesięcy, jeśli planujecie grać więcej i ukończyć ją szybciej, kalkulator pokaże Wam ile to zajmie).

F2P – CDPR robią kawał dobrej roboty i aż miło to wesprzeć, ale nie wszyscy mogą lub chcą, nie do wszystkich też przemawia chęć zbierania bibelotów – jeśli nie chcesz przeznaczać ani grosza na Podróż, ale jednak chciałbyś ją ukończyć dla punktów nagród i kilku awatarów możliwych do zgarnięcia po drodze, to będziesz potrzebował 2376 koron. 720 możesz zgarnąć z zadań tygodniowych (3×20 ze ścieżki Jaskra x12 tygodni), pozostałe 1656 trzeba będzie wbić w normalnych meczach. Wychodzi 138 koron tygodniowo, co daje niecałe 20 koron dziennie. Dzięki wykorzystaniu bonusu wypoczęcia jest to efektywnie 10 wygranych rund codziennie, czyli około 6-7 gier (przyjmując mniej-więcej 50% winrate –> 3 rundy za 2 gry).
Ponieważ nie każdy ma możliwość codziennej gry, możemy sobie pozwolić na opuszczenie dwóch dni w tygodniu, ale wciąż efektywne wbijanie poziomów. Grając przez 5 dni w tygodniu po 14 rund, czyli około 9-10 gier (a więc do maksymalnego bonusu) również się wyrobimy, a nawet będziemy mieć 3-4 dni zapasu do końca Podróży. Jeśli jednak i to będzie dla nas za trudne, bo możemy poświęcić czas na Gwinta jedynie w weekendy, to już trzeba będzie przysiąść – ponieważ przekraczamy możliwości bonusu wypoczęcia, weekendowa gra będzie od nas wymagać aż 55 wygranych rund, czyli około 36-37 gier w sobotę i tylu samo w niedzielę.
Ze statystyk opublikowanych ostatnio przez Jasona Slamę wiemy, że typowy mecz Gwinta trwa 12 minut, więc łatwo zauważyć, że grając codziennie mówimy o około 1,5 godziny dziennie, opuszczając 2 dni w tygodniu mamy dwugodzinne sesje, a jeśli ktoś szykuje się na gwintowe weekendy, to w 7-8 godzinnym wymiarze.

Premium – dla osób, które nie mają problemu z zakupieniem battle passa za niecałe 40 zł trudy Podróży okażą się zdecydowanie mniejsze. Co prawda również musimy zdobyć 2376 koron, ale dostajemy nagrody także za zadania ze ścieżki Geralta, a więc kolejne 720 koron względem f2p. To pozostawia nam konieczność samodzielnego zdobycia „zaledwie” 936 koron. Wychodzi przyjemne 78 koron tygodniowo, co przy codziennej grze i wykorzystaniu bonusu wypoczęcia daje nam 6 wygranych rund, czyli 4 gry i 4 dni zapasu do końca Podróży. Dla osób grających 5 dni w tygodniu mówimy o 8 wygranych rundach, czyli 5-6 grach i trzech dniach zapasu na koniec. Dla amatorów sesji weekendowych przewidujemy konieczność 25 rund, czyli jakichś 17 gier. Czasowo odpowiednio: godzina dziennie, 75 minut, 3-4 godziny.

Szybka podróż (+25) – dla osób, które chcą znacznie przyspieszyć swój postęp lub mają bardzo mało czasu opcja wręcz idealna – 25 poziomów to 600 koron, więc po odjęciu zadań są to raptem 336 korony do samodzielnego wbicia. Podzielone na 12 tygodni to idealnie 2 rundy dziennie, a więc jedna wygrana gierka, dwie jak akurat ręka nie podejdzie 😉 Ot, max półgodzinna sesja. Zakładając, że taka osoba nie ma czasu na regularność, równie dobre okaże się 14 rund jednego dnia, czyli koło 9 gier. Dwugodzinna sesja w sobotni wieczór i spokój (uwaga: przy takim modelu większość czasu zajmie Wam realizacja zadań tygodniowych, jako że w tym przypadku nie można ich pominąć w obliczeniach czasowych ze względu na niewielką całkowitą liczbę gier – prawdopodobnie po prostu skończycie swoją podróż szybciej).

Zasoby, hojność modelu

Wiele osób po premierze Podróży zarzuciło Redom, że to zamach na graczy f2p, bo za Podróż otrzymają znacznie mniej punktów nagród niż w poprzednim systemie. Argumentem często był fakt, że nowy system ma skończoną liczbę punktów nagród, a jeśli ktoś kiedyś grał po np. 6+12 rund dziennie (dwa stare progi warte razem 4 pkt nagród), to nie osiągnie tego samego w Podróży. Częstym błędem merytorycznym okazywało się dzielenie całej nowej puli nagród przez 84 dni i porównywanie z wartościami starego systemu (mimo że dla liczby gier przypisanej starym wartościom Podróż skończy się szybciej!). Przyjrzyjmy się więc temu:

Stary próg nr 1, 6 rund dziennie (2 pkt nagród) – w Podróży daje nam to 144 korony tygodniowo (licząc 60 za zadania f2p), czyli 72 poziomy na przestrzeni całej. Gracz f2p, który osiągnie 73 poziom otrzyma 150 punktów nagród i 7 awatarów. Ten sam gracz w starym systemie dostałby 168 punktów nagród i również 168 razy otrzymałby pomniejsze dzienne nagrody po 15 złota/skrawków/pyłu, czyli nieco ponad 2500 rozdzielone na 3 surowce. Można się kłócić, gdzie jest więcej (ze względu na nieokreśloną wartość awatarów), ale są to wartości porównywalne.
Dla graczy z wykupionym premium to wystarczy na ukończenie Podróży, dając 241 punktów nagród (w tym 42 ze ścieżki Geralta), 9 kart zwykłych, 9 kart premium, 4 beczki frakcji, 4 beczki premium i mnóstwo bibelotów, więc nowy system jest znacznie hojniejszy od starego dla osób, które wsparły CDPR kwotą 33 zł.

Stary próg nr 2, 6+12 rund dziennie (4 pkt nagród) – tu robi się ciekawie! Podróż w takim tempie zostanie w całości ukończona po 8 tygodniach i 3 dniach przez gracza f2p (po tym czasie uruchomi się stary model, więc porównujemy jedynie te okresy)! Otrzyma za nią 199 punktów nagród i 11 awatarów. W tym samym czasie w starym systemie dostałby 236 punktów nagród i 413 razy odebrałby pomniejszą dzienną nagrodę na łączną sumę 6195 sztuk z trzech możliwych surowców. Dysproporcja faktycznie jest, znów musielibyśmy ocenić wartość awatarów, oddaję to pod własną rozwagę czytelników.
Gracz premium ukończy całą Podróż w ostatni wieczór 7 tygodnia, zbierając nagrody opisane już w poprzednim akapicie, podczas gdy w starym systemie zyskałby przez ten czas 196 pkt. nagród i 5145 sztuk zasobów (343 pomniejsze nagrody). Znów wyraźnie na korzyść nowości.

Stary próg nr 3, 6+12+24 (5 pkt nagród) – bez opisów, same liczby. F2P – 5 tygodni i 2 dni, zaledwie 185 pkt nagród w starym systemie (na korzyść nowego). Premium – 4 tygodnie i 4 dni, 160 pkt nagród starego systemu. Dla starego progu nr 4 (6 pkt nagród) dysproporcja wręcz powala – 4 tygodnie i 4 dni dla f2p (zatem 192 pkt nagród), a dla premium 4 tygodnie i 1 dzień, 174 pkt nagród.

Wyłania się z tego pewien schemat – progi 3 i 4, zarezerwowane de facto dla graczy semi-profesjonalnych, streamerów, itp. są znacznie mniej opłacalne w nowym systemie – oni przecież nie potrzebują tak bardzo tych surowców. Pierwsze dwa dzienne progi są zbliżone, ale nowy system ma jedną giganyczną przewagę dla gracza casualowego, o której pisał już Jason Slama w swojej analizie – progi dzienne przepadają. W Podróży nasz progres jest rozłożony na cały czas jej trwania i tym samym ogranicza w dużej mierze straty (gdy ktoś w starym systemie wygrał 6 rund jednego i 6 drugiego dnia, dostawał 4 pkt nagród. Jeśli jednego dnia 8, a drugiego 4, to zaledwie 2 pkt. W Podróży nagradzany jest po równo).
W powyższych wyliczeniach jest bardzo duży przeskok między progiem 1 (6 rund), a progiem 2 (18 rund). Pozwolę więc sobie na eksperyment myślowy i porównam 14 rund dziennie (skoro korzystaliśmy ze starych progów, to skorzystajmy z nowego, wyznaczonego przez bonus wypoczęcia) – takie granie pozwoli na ukończenie podróży f2p w 9 tygodni i 2 dni, premium w 7 tygodni i 4 dni. F2p zyskałby w starym systemie TYLKO 130 punktów nagród (o 35% mniej!), zaś premium ZALEDWIE 106 punktów nagród (o 56% mniej!).

Jedna mała prośba na koniec – zamiast utwierdzać się w przekonaniu, że kiedyś to było lepiej, a Redzi jak krwiożercze pijawki chcą nas koniecznie obedrzeć ze skóry (a przynajmniej z zawartości portfeli), usiądźcie na spokojnie i policzcie, a potem wyciągajcie zza szafy widły i pochodnie. Niesamowicie współczuję Slamie i Burzy tego, co przeszli na Reddicie (a i społeczność Gwint Polska momentami próbuje wylać na nich wiadra pomyj), więc korzystając z chwili własnej wokalności: dziękuję powyższej dwójce i całemu zespołowi Gwinta za wszystko, co robią dla tej gry, ile pracy wkładają w dostarczenie nam rozrywki i ile znoszą bez słowa skargi. Jesteście najlepsi!

Wszystkim czytelnikom, którzy dotarli aż tutaj również dziękuję, na pytania zawsze chętnie odpowiem w komentarzach i na Discordzie, wytknięte błędy z chęcią poprawię. Czołem!

~ Lorakko

Link do wypowiedzi Jasona Slamy o Podróży znajdziecie tutaj.

3 odpowiedzi do "Przewodnik Podróży – ekonomia"

  1. Ale co konkretnie daje otrzymanie w nagrodę połówek koron? Ja dostałem dwa razy po 20 połówek i nic nie zauważyłwm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *